Introduktion til søgemaskineoptimering

For at du kan få de bedst mulige resultater ud af din online markedsføringsindsats, skal du optimere din hjemmeside. Dette skal gøres med henblik på at opnå den bedste placering på Google eller lignende søgemaskiner.

Man differentierer mellem SEO (Search Engine Optimization) og SEM (Search Engine Marketing). SEO er det resultat, du opnår på de organiske søgninger, og SEM er betalte annoncer, f.eks. fra AdWords.

SEO-pyramiden kan være med til at give et godt overblik over de forskellige funktioner, prioriteringer og indsatsområder, der er forbundet med søgemaskineoptimering.

SEO Pyramiden

SEO Pyramiden er opbygget af fire følgende trin:

Tekst & Søgemaskinevenligt website: Det giver lidt sig selv, at man skal optimere ens tekster og sider til de resultater og nøgleord, der giver resultater på eksempelvis Google.

Søgeords-identificering: I denne del af processen undersøger du, hvilke keywords der matcher dit indhold bedst.

Indholdsoptimering: Du skal bruge din trafik mest effektivt, og den skal derfor tilpasses til hjemmesidens indhold. Det kan være minimering af klik på hjemmesiden mm.

Linkpopularitet: I denne del af processen skaffer du indgående links til din hjemmeside. Det kan gøres ved hjælp af SMO (Social Media Optimization), bl.a. Facebook.

Målet med søgemaskineoptimering

Før man går i gang med SEO, skal man gøre sig klart, hvad målet i virkeligheden er. Det kan være økonomisk i form af mersalg, internationalisering af virksomheden eller erobring af nye markeder eller målgrupper.

For at få mest muligt ud af SEO er man nødt til at forstå, at udbyttet bliver større, jo længere tid man bruger på det. Dvs. at man hele tiden skal optimere sine keywords og aktiviteter, så de passer med forbrugerens adfærd på nettet. Før man skrotter en eventuel kampagne, skal man undersøge, om de mindre detaljer er af stor betydning for den overordnede kampagne og målene med denne.

Find de bedste søgeord

Man skal altid gøre sig klart, at de mest korrekte keywords ikke nødvendigvis er de bedste søgeord. Bare fordi du som fagmand bruger et bestemt ord eller betegnelse for et produkt eller en ydelse, er det ikke ensbetydende med, at det er det, forbrugeren søger på.

En hovedregel er, at man så vidt muligt skal undgå at bruge enkelte ord for at få de bedste resultater. Man skal i stedet være så specifik som muligt for at opnå de mest relevante søgninger. Det er også de færreste google-søgninger, der kun går på et enkelt ord.

Man skal fokusere på USP’erne (Unique Selling Proposition) i forbindelse med ens produkter for at gøre sig mest interessant for forbrugeren. Man skal fokusere på løsningen af problemet frem for problemet selv, da det typisk er det, man søger på i en købesituation.

Man kan også finde keywords ved at gå ind i Google Analytics og finde lokale, månedlige søgninger på ord, som har relevans for ens indhold. På den måde finder du ud af, hvad folk helt konkret har søgt på for at opnå en given løsning.

Man skal også gøre sig klart, om konkurrencen på et enkelt ord er for stor. Hvis man eksempelvis bruger rigtig mange penge på en kampagne for så at finde ud af, at en større konkurrent har en kampagne på samme indhold, så kan man hurtigt finde sig selv i store problemer.