Forbedring af konverteringsrate

Med webcellence har vi indflydelse på forskellige nøgletal, bl.a. klikrate og klikpris på annoncerklikrate nyhedsbreve samt konverteringsraten til salg.

Google Keyword Tool kan fortælle, hvor mange søgninger der er på et bestemt ord. Man kan godt udvide søgeordet (synonymer), som gør, at vi måske får flere klik, men prisen kan ændre sig, og det er ikke givet, at konverteringsraten er bedre.

Det eneste, der dur, er at teste og optimere: Ved hjælp af Google Adwords opretter man en kampagne, som består at nogle annoncegrupper og herunder nogle annoncer.

Budgettet er irrelevant, hvis man har en positiv ROAS (Return on Ad Spend): Nettofortjeneste pr. besøg/omkostning pr besøg, da man dermed har en større fortjeneste end udgift.

Google tilbyder faktisk denne feature (betal ikke pr. klik, men pr. performance), som er en lille programkode, der indsættes i webshoppen. Koden opsamler data, og dermed kan man opsætte en regel om at benytte de klik, der er mest effektive.

Derudover vælges distributionsnetværket “kun visning i Google” eller “også hos Googles partnere”. Betaling er stadigvæk kun pr klik.

Annoncegrupper er beregnet for søgeord. Jo højere klikrate på søgeordene, des bedre. Men der skal være sammenhæng mellem søgeord, annonce og landingsside. Google belønner ud fra Quality Score.

Annoncer = direkte adgang til webshop. Lav 2-3 annoncer med forskellig ordlyd, og Google vil igen kunne fortælle, hvilken annonce der får den bedste klikrate. Ud fra den bedste kan man oprette et par nye annoncer og dermed blive ved med at forbedre sin annonce.

Annoncens landingsside er vigtig. Du skal sende kunden direkte ind på det relevante produkt. Lad ikke kunden lande på forsiden, for så er salget tabt.

Konverteringsrate til salg

Split-test eller A/B test: Lav f.eks. 2 landingssider til din annonce, som hver får egen adresse, og det registres i Google. Via Google Website Optimizer (eller via Adwords) angiver du, hvilke sider der skal testes, og derefter får du koder, som indsættes på websitet. Herefter trykker du blot start, og de besøgende bliver 50/50 guidet til hver deres landingside.

Google fører så statistik over konverteringsraten. Målet er, at konverteringsraten skal optimeres.

Næste skridt er at lave en multivariabel test:  Test af en del af siden, f.eks overskriften. Bagefter kan det være produktbilledet, det kan være farver osv. Vigtigt er dog, at det statistiske materiale er baseret på et solid grundlag. Gerne min. 500 besøgende. Det hele foregår ved, at vi opretter siderne i Google Website Optimizer og indsættter koderne på siderne.

Andet der har indflydelse på konverteringsrate: At man kan handle uden at oprette en profil (folk gider ikke oprette en profil for at handle). Men få dem gerne til at skrive sig op til et nyhedsbrev. Overvej også live-chat (dette er ressourcekrævende, så overvej nøje).

Klikrate/konverteringsrate i nyhedsbrev

Foruden at sælge varer i en webshop er det en god ide at få folk til at registre sig, så man kan udsende nyhedsbreve til dem. Via MailChimp kan man sende op til 3000 nyhedsbreve ud om måneden gratis. Som med annoncer er det en god ide at lave en split-test for at se, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Man kan vælge at segmentere kunderne ud fra køn, alder eller noget helt tredje. Tidspunktet kan også have betydning. Vigtigt er dog at holde øje med klikraten. Udsendelse kan også opsættes til at være i forbindelse med fødselsdag eller efter et køb. Man kan se, om folk åbner mailen, og hvis de f.eks. gentagne gange har set på den samme vare uden at købe, kan man sende en rabatkupon. Alt sammen vil kunne ses i en rapport.

For at få folk til at melde sig til at modtage nyhedsbreve, skal det først og fremmest være en fordel for vedkommende, men det skal også være let. Man kan lokke med konkurrencer eller lignende.

Kontakt os

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller vil have hjælp til at forbedre din konverteringsrate. Send os en mail.